Monday, November 12, 2012

Slevomat je jen 20x menší než Groupon...nebo ne?

Tak jsem včera večer pročítal zprávy a narazil na tuto na iHnedu. Chvíli mi trvalo pochopit, co to má znamenat - zda je to hodně nepovedený PR článek nebo prostě jen strašlivě odflaknutá a mizerná práce. Znaje některé lidi, kteří za Slevomatem stojí, nedovedu si představit, že by to byla jejich vědomá iniciativa. Proto by mě spíše zajímalo, jak někdo (přesněji "jas") může takovýto článek, plný tolika nesmyslů a nepřesností, které navíc lze velmi jednoduše ověřit a najít, vůbec publikovat.

Nepřesnost č.1

"Za loňský rok se podařilo serverům sdruženým pod Slevomat (jednička na trzích v Maďarsku, Česku a Slovensku) dosáhnout tržeb 1,5 miliardy korun (cca 80milionů dolarů). Zajímavé je tato čísla porovnat s největším světovým portálem Groupon, který prodal za stejné období kupóny za celkem 1,6 miliardy dolarů. Při porovnání výše tržeb Grouponu a Slevomatu dojdeme k tomu, že americká společnost je zhruba dvacetkrát větší než skupina Slevomat."

Problém je v tom, že neporovnáváme ani hrušky a jablka, ale hrušky a ...něco hodně jiného.

- Groupon po změně "revenue recognition" přístupu vykazuje své tržby jako NET, tedy ne celkovou hodnotu prodaných voucherů, ale pouze svoji marži na prodaných voucherech (prodejní cena mínus platba merchantovi). Vyjímku tvoří prodeje zboží, které účtuje jako gross, tedy celkovou cenu zboží - více zde

- Jsem si téměř jist, že 1.5 miliardy Kč pro Slevomat Group je celé v GROSS revenue recognition. Pokud tedy budu počítat průměrnou marží 25% (což je podle mě ještě dost nadhodnoceno v realitě roku 2011, ale možná jiné trhy jsou zdravější), bavíme je o 375 mil Kč (nebudu uvažovat, že část toho může být zboží a tedy gross), tedy pod 20 mil USD - a to nebudu spekulovat o tom, jak se ty čísla novinář dozvěděl (viděl nějaký finanční výkaz nebo to jen "slyšel"?)

- Další rozdíl je v tom, že i kdyby Slevomat měl 1.5 miliardy Kč, není to ve stejné " kvalitě", protože je to konsolidace veškerých tržeb, i když Slevomat jistě nevlastní 100% ve všech serverech, ale to je asi vedlejší....

Takže s určitou mírou zjednodušení se nebavíme o "...porovnání výše tržeb Grouponu a Slevomatu dojdeme k tomu, že americká společnost je zhruba dvacetkrát větší než skupina Slevomat...", ale minimálně 80x větší (a to nevíme jak číslo tržeb vzniklo a že je tam vliv konsolidace - takže spíše 100+x větší).

Nepřesnost č.2

"....a navíc středoevropský obr v hromadném nakupování přináší svým majitelům – na rozdíl od Grouponu – zisk."

Podobné jako v předchozím případě
- Aniž si chci hrát na finančního analytika, Groupon je dle veřejných informací poslední 3 čtvrtletí ziskový - zde, pravda nebyl v roce 2011
- Nevím, zda Slevomat je ziskový, říká se, že ano. Zajímalo by mě, zda to novinář někde slyšel nebo viděl nějaké finanční výkazy...

Nepřesnost č.3

" V současné chvíli se akcie obchodují za necelých 5 dolarů za akcii a tržní kapitalizace firmy se tak scvrkla na čtvrtinu původní hodnoty..."

Akcie Grouponu se obchodují za necelé 3 dolary, ne za necelých 5 dolarů, myslím, že je to docela podstatný rozdíl - zde, ale to spíše pro pořádek.

Zjistit si data mi trvalo pár minut, napsat sumář o něco déle - a to jsem asi hodně pomalý. Nechápu, proč profesionální novinář těch pár minut neinvestuje a nenapíše něco, co se dá číst a nekroutit nad tím pobaveně hlavou.
Mimochodem, považuji Slevomat za úžasný úspěch mnoho talentovaných a fakt tvrdě makajících lidí (a některé z nich považuji za své kamarády), ale tyhle články mu podle mě spíše škodí.


1 comment:

  1. ale v prodeji Okamurovice na ceskem uzemi jsme asi predbehli i prodeje v Americe.

    ReplyDelete