Tuesday, May 19, 2015

Instant Articles v českých podmínkách

Instant Articles od Facebooku vzbudil mnoho diskusí o příležitostech a hrozbách, o tom zda to je či není nová éra. Nikdo netuší, co to přinese. Hlavní pro a proti byly vcelku dobře popsány
  • zjednodušší a zrychlí se cesta čtenáře k obsahu
  • publisheři ztratí část svého editorského privilegia a přímý vztah ke čtenáři
  • publisheři mohou získat další zajímavý distribuční kanál, hlavně u mladých
  • ...a mnoho dalších
Tím, že se to již děje (a další spolupráce budou jistě přibývat), přichází další důležitá otázka - jakým způsobem spolupráci nastavit (pokud by do toho např. čeští publisheři chtěli v budoucnu jít).

Facebook se evidentně poučil u (zatím) většího Googlu, jak dobývat nová území. Chtěl velké publisher jména - má je. Pravděpodobně nasadil na vyjednávání hodně lidské kvality i kapacity, aby to působilo jako "win" situaci hlavně pro publishera - a docela se to povedlo. Bezpochyby nabídl fantastické podmínky - 30% když se publisher o nic nestará (což ve světle bonusových smluv zní dobře), 100% když se stará. A hlavně - publisher dostane přístup k datům, což je gigantická změna oproti přístupu Googlu. Skvělé podmínky.

Osobně bych to šel jako český publisher zkusit - za prvé kvůli možnosti něco nového (chování mladých, social, mobile) se dozvědět a naučit (co jiného taky zbývá...), za druhé kvůli transparentním a dobrým komerčním podmínkám. Jednoznačně bych ale udělal 3 věci
  • právníci/smlouva - po etapě milých, usměvavých lidí, kteří myslí pouze na vaše dobro, nastoupí arogantní, namyšlený a předražený právníci z Londýna. A i když stojí v librách více než dobrý pražský právník v korunách, určitě bych tady nešetřil (ti milí lidi už nebudou pomáhat, mají hotovo). Je třeba už v první fázi vyloučit ďábla v detailu a se smlouvou nespěchat
  • "vězňovo dilema" - blbá motivace jít do toho je ze strachu, že to udělá konkurent. To je největší zbraň "soupeře". Když ale postavíš proti "soupeři" celé (či jeho podstatnou část) odvětví, které se dokáže shodnout na společných podmínkách, za kterých do toho jít a za jakých už ne/odejít, jsi o hodně silnější. Koncipoval bych to jako takový "industry pilot". 
  • Nechal bych to zastřešit CPEx - je to existující platforma partnerů, kteří si konkurují, ale umí spolupracovat a domluvit se, tam kde to dává smysl, určitě to bude o dost levnější (to už je vyzkoušeno), asi i rychlejší. CPEx navíc umí nakládat se společnými daty (už nyní dělá) a bude-li třeba i komunikovat s UOHSem (i když tady bych problém neviděl)
Společně se to vyzkouší, když bude fungovat - dobrý pro všechny. Když fungovat nebude či FB dramaticky zhorší podmínky - "celé" odvětví odejde či bude mít lepší vyjednávací pozici to změnit. A to je na lokálním obsahovém trhu slušná karta.


No comments:

Post a Comment